
5+1 szuper trükk a bevételeid növeléséért
2023.01.18.
Hogyan ne legyen tortúra a videókészítés?
2023.02.25.Szöveg vs. Dizájn
Melyik a fontosabb egy weboldal esetében?
Ez a dilemma hasonló a „mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás?” kérdéshez, de szerencsére a weboldalszöveg kontra dizájn témában azért dűlőre lehet jutni.
Szövegíróként megfigyeltem, hogy elég nagy kavar van a fejekben ebben a témában.
Van,aki szerint a dizájn fontosabb, mások szerint pedig a szöveg.
Pedig mindkettőnek kritikus szerepe van abban, hogy közvetítsék a honlapod fő üzenetét:
azt a központi gondolatot, amellyel eléred, hogy a látogató maradjon az oldaladon és úgy cselekedjen, hogy az a vállalkozásod érdekeit támogassa.
Sokkoló tény, de mindössze 3-5 másodperc alatt döntjük el, hogy érdemes-e az adott oldalon maradnunk, kapunk-e megoldást a problémánkra, vagy sem.
És ehhez a szöveg és a dizájn is együttesen járul hozzá.
Az viszont már más kérdés, hogy miért a szöveg kell, hogy előbb elkészüljön.
Ha van webes ismerősöd, ő biztos sok olyan történetet tudna mesélni, hogy hány és hány weboldal elkészítése húzódott hónapokig, mert nem kapott szöveget, amivel dolgozhatott volna. Vagy lehet a saját weboldalad rekedt meg a „lorem ipsum” fázisban.
Szóval akkor szöveg vagy színek? Melyik jön előbb?
A szabály, hogy a marketing stratégiád diktálja a szöveg hosszát, a stílust és a hangnemet, és a szöveg alakítja, befolyásolja a dizájnt.
Így érhető el, hogy a szöveg és a dizájn úgy támogassák egymást, hogy azzal létrejön a fő cél, azaz a látogató cselekvésre ösztönzése.
Ha harmonikus az olvasott és a látott tartalom, akkor maximalizálhatjuk a felhasználói élményt, azaz minden információt könnyedén megtalálnak, gyorsan navigálnak az aloldalak között és mindezt akár fogmosás közben, a mobiljukról is meg tudják tenni.
Nézzük is, hogy miért annyira fontos a weboldal szövege?
Lehet felmerült benned, hogy miért nem elég, ha kezdő vállalkozóként kiválasztasz egy szép, színes, szagos sablont, majd kitöltöd itt-ott a szolgáltatásaiddal és egy bemutatkozással.
Az egy dolog, hogy megfelelő tudás nélkül valószínű, hogy a látogató számára irreleváns információval töltenéd meg, de gondolj bele, amikor valakit felkérnek egy könyv illusztrálására, akkor sem azt mondják, hogy kérlek, rajzolj valami szépet, én pedig írok hozzá egy történetet.
Hanem megvan az elkészült sztori, mese és ahhoz készül a grafika vagy illusztráció.
A weboldalad esetében sincsen ez másként, a kész szöveg köré építi fel a webes a dizájnt. Hiszen a szöveg stílusa, a szóhasználat már annyi mindent befolyásol! Például teljesen más színeket és elrendezést szükséges használni egy önkormányzat honlapján vagy egy koktélbár esetében.
Nálam sem hiába domináns a fekete és sárga szín. A fekete a szakmai tudásomat, a sárga pedig a vidám, közvetlen, dumcsizós természetemet közvetíti. És mindezt azelőtt, hogy a látogató akár egy sort is elolvasott volna a honlapomon.
A másik, hogy a szöveg kulcsfontosságú, hogy kommunikálja a márkád, vállalkozásod fő üzenetét, márkaidentitását és értékajánlatát.
Mert a weboldal ugye nem egyenlő a névjegykártyával.
Szoktam is mesélni, hogy legutóbb, amikor valaki a kezembe nyomott egy névjegykártyát, az a táskám mélyén végezte a kisautók és megrágott kekszek süllyesztőjében.
Gondolom, nem szeretnéd, ha a weboldalad erre a sorsra jutna.
Mert egy jól megírt weboldal az nem csupán kirakat, hanem konkrét céllal íródik. Egy vállalkozásban a következő szerepeket tölti be:
- bevonzza az érdeklődőket
- kapcsolatot teremt, kapcsolatot épít a látogatóval
- meggyőz
- utat mutat, azaz cselekvésre ösztönöz!
Emellett pedig elősegíti az elköteleződést, bizalmat épít és befolyásolja a felhasználói viselkedést. Releváns kulcsszavak használatával a keresőoptimalizálásban (SEO) is segít.
Tehát egy világosan és lényegretörően megírt, a fő üzenet köré felépített és kulcsszavakra optimalizált szöveg, és a stílusodhoz passzoló, felhasználóbarát dizájn EGYÜTTESEN eredményeznek egy igazán ütős honlapot!
Ha készen állsz egy új honlapra, de nem akarod, hogy egy „gagyi” szövegbe öld bele az amúgy sem létező extra óráidat, akkor iratkozz fel a hírlevelmre, mert hamarosan egy óriási dologgal készülök!