Mi az a copywriting, vagyis meggyőző szövegírás, és hogyan kell alkalmazni (akár a nulláról indulva)?
A copywriting meghatározása
A copywriting kifejezés még nem olyan elterjedt Magyarországon, mint a világ többi részén. Egyszerűen szövegírásként emlegetik, pedig a külföldi (legalábbis az általam ismert amerikai és spanyol) piacokon egyre egyértelműbben különül el egymástól a tartalommarketing és a copywriting.
Tartalommarketing vs copywriting?
A copywriting fogalmának meghatározásához elengedhetetlen, hogy különbséget tegyünk a tartalommarketing szövegek és a kereskedelmi céllal íródott szövegek között. Hogy miért, azt a könnyebb átláthatóság érdekében később konkrét példákon keresztül mutatom be.
Sokan testvérként tartják számon őket, hiszen mindketten reklám- és értékesítési háttérrel rendelkeznek, ám a két tudományág igenis elhatárolódik. Előrevetítem azonban, hogy minden kétséget kizáróan összeadódva tudnak igazán látványos eredményeket elérni egy vállalkozás digitális erőfeszítéseiben.
„A tartalommarketing olyan stratégiai marketingmegközelítés, amely értékes, releváns és következetes tartalmak létrehozására és terjesztésére összpontosít, hogy vonzóvá tegye és megtartsa a világosan meghatározott közönséget- és végső soron nyereséges vásárlói akciókat ösztönözzön.”
A tartalommarketing olyan (általában) ingyenes tartalmak létrehozásából áll, melyek bevonják a közönséget, értéket nyújtanak, javítják a márkaismertséget, és bizonyítják, hogy a márka/szolgáltató alaposan ismer egy adott problémát.
Az a mód, ahogyan a márka „beszélget” a követőivel, a közösségével, amit ezáltal a kommunikáció által maga köré épít.
Nincsen semmilyen manipuláló szándéka, egyszerűen csak szilárdítja a hírnevet.
Copywriting
A copywriting egy konkrét technika, melynek pontosan körülhatárolható szabályai vannak.
Akik ezen a területen dolgoznak, jól tudják, hogy bár szabályokat könnyű lehet alkalmazni, de a helyzet nem ilyen egyszerű.
Az írás művészet.
A copywriting esetében azért írunk, hogy elérjünk egy előre meghatározott célt.
A copywriting a meggyőző írás művészete, hogy a közönséget, az érdeklődőket vagy a vásárlókat rávegyük a kívánt cselekvésre.
Például: hogy megvásároljanak egy bizonyos terméket, felvegyék velünk a kapcsolatot, feliratkozzanak az e-mail listánkra, letöltsenek egy ingyenes csaliterméket, stb.
Bár kezdetben a copywriting fő célja az értékesítés elérése volt, ma már más célokra is használják: például, hogy a követőink a social média platformokon megosszák a tartalmainkat, lájkolják azokat, és aktívabban interakcióba lépjenek a márkánkkal.
Vagyis a copywriting segíthet abban, hogy megerősítük a kapcsolatot a potenciális ügyfeleinkkel, kapcsolatot teremtsünk a közönségünkkel, aztán pedig rávegyük őket arra, hogy vásároljanak tőlünk (hiszen végsősoron mindenki erre vágyik).
Mi egy copy (vagyis copywriting szöveg)?
A copy az a szöveg, amelyet kereskedelmi vagy nem kereskedelmi cél érdekében írunk azért, hogy annak olvasóit rávegyük egy bizonyos cselekvésre. A következő formátumokat használhatjuk:
weboldal szövegei
webshop leírása
termékleírások
közösségi média platformok hirdetései (Pl. Facebook, Instagram, LinkedIn)
értékesítési oldal
landing page
hírlevelek (email marketing)
rádiós vagy podcast reklámok
TV spot
Youtube videók
személyes vagy online értékesítési találkozó
brosúra, stb.
A felsorolásból jól látható, hogy a copywriting gyakorlatilag a kommunikáció bármely írásos formájában alkalmazható, a következőket azonban nem szabad elfelejteni:
Egy jó copy nem tartalmat közöl vagy cáfol, mint egy sajtóban megjelenő cikk vagy egy közösségi média poszt.
Egy jó copy eléri a célját.
Nem azt akarjuk, hogy a felhasználó a copy szöveget látva azt gondolja „hm, de érdekes!”, és egyszerűen továbbgörgessen vagy lapozzon.
Nem. A cél az, hogy az olvasót (vagyis a lehetséges vásárlót/ügyfelet) gondolkodásra és cselekvésre késztesse:
„Most akarom”- és rákattint a vásárlás gombra, „Most fel is iratkozom”- és azonnal megadja az email címét.
Miért alkalmazd te is a copywritingot- függetlenül attól, hogy milyen terméket/ szolgáltatást kínálsz?
Talán most, hogy pontosan körvonalazódott, mi is pontosan az a copywriting, elgondolkodtál azon, hogy Neked valóban szükséged lehet-e rá- főleg úgy, hogy viszolyogsz a nyílt értékesítéstől.
Nos, megnyugtatlak, a copywriting pontosan azért van, hogy megkönnyítse az értékesítés menetét. Hogy közvetlenebbé, lágyabbá tegye.
Nézzünk 3 okot, amiért mindenképpen érdemes alkalmazni:
A jól alkalmazott copy kiemeli és pontosan a szükséges szavakkal ki is fejezi, hogy mit csinálsz jól, miben különbözöl a konkurenciától úgy, hogy az ügyfeleknek ne legyenek kétségei afelől, miért bízzanak meg pont benned (a termékedben vagy szolgáltatásodban), és ne mást válasszanak.
A copywriting arra ösztönöz, hogy termékeidet vagy szolgáltatásaidat az ügyfél szemszögéből lásd; hogy megértsd, mi a problémája, vágya vagy igénye. Ebből a nézőpontból képes megteremteni az eladáshoz szükséges empátiát azáltal, hogy megérted, mit vár a potenciális vásárlód.
A copywriting egyfelől bevonzza azokat a vásárlókat, akiknek segíteni szeretnél a termékeddel, szolgáltatásoddal, másrészről pedig lehetővé teszi, hogy ügyfeleid bizalommal vásároljanak, hiszen tisztában kerüljenek azzal, hogy mit kapnak (és milyen hasznot húznak belőle).
A copywriting az alapja annak, hogy az ügyfél azzal az érzéssel távozzon, hogy jó döntést hozott.
Hogyan kezd el alkalmazni a copywritingot a saját vállalkozásodban?
Mielőtt elkezdenéd meg-vagy átírni a szövegeidet, tanulmányozd át alaposan az alább felsorolt aspektusokat.
Ahhoz, minden szöveg (formátumtól függetlenül) hatékony és hiteles legyen, és eszközként működjön a kapcsolatteremtésben, ezekre mindenképpen figyelni kell:
1. Nagyon alaposan ismerd meg saját magad/a márkádat!
Válaszolj ezekre kérdésekre (a legjobb, ha írásban teszed, hiszen így a későbbiekben könnyen delegálhatod a szövegírást ugyanazon irányvonalak mentén)!
2. A lehető legapróbb részletekig ismerd meg a potenciális vásárlóidat!
Ahhoz, hogy a szövegeid valóban célba érjenek, és ahhoz szóljanak, aki tényleg fogyasztód lehet, PONTOSAN tudnod kell, hogy kihez szólsz.
Ki követ Téged a közösségi média platformokon; hogyan reagál a posztjaidra; milyen fogyasztói szokásai vannak; kiket követ rajtad kívül; mikor internetezik; megnyitja-e az általad küldött emaileket; megnézi-e a weboldalad; eljut-e az értékesítési oldaladra; milyen útvonalon jut odáig, stb.
Milyen ügyfelekkel dolgozol/dolgoztál együtt; ki vásárol tőled vagy veszi igénybe a szolgáltatásaidat; hogyan kommunikálsz velük; milyen szokásaik vannak, stb.
Valóban azokkal dolgozol, akikkel szeretnél?
Ha nem tudod a kérdést ezekre a válaszokra, kutass, kérdezz, olvass, végezz felméréseket. Hiszen ahogyan Meredith Hill is mondja, ha mindenkihez beszélsz, akkor senkihez sem beszélsz igazán.
3. Legyen átlátható, egyértelmű értékajánlatod!
Az értékajánlat az a világos, rövid és tömör magyarázat, amelyet a látogatónak, érdeklődőnek vagy ügyfélnek adunk, hogy az a kínálatunk mellett döntsön:
milyen előnyei vannak a Te márkádnak; mi az, amiben többet vagy mást nyújtasz, mint a versenytársaid; mi teszi egyedivé, különlegesé a terméked, szolgáltatásod.
Mielőtt bármilyen szöveget is írnál a márkád számára, tisztában kell lenned azzal, hogy milyen képet szeretnél közvetíteni magadról.
Ezután pedig elkezdhetsz játszani a szavakkal, és alkalmazhatod a copywriting szabályait, formuláit.
Összegzés
Mint a cikk elején említettem, a tartalommarketing és a copywriting nem ellenségei egymásnak, egyik nem akarja legyőzni a másikat. Sokszor igazán éles határ sem húzható, egyvalamiben azonban minden marketinggel foglalkozó szakember egyetért:
egy vállalkozásban nem érdemes csakis tartalommarketinget vagy csakis copywritingot alkalmazni. A kettő- ha előre átgondolt stratégia mentén működnek- tökéletesen kiegészíti egymást, és kart karba öltve járulnak hozzá az eladások növeléséhez.
A copywriting jól meghatározott formulák alapján működik, alkalmazása megtanulható- és minden sikeres vállakozás életében kulcsfontosságú.
Te is szeretnéd alkalmazni a copywritingot a márkád kommunikációjában?
Hozzászólásban várom a véleményed, hogy hasznosnak és érthetőnek találtad-e ezt az összefoglalót.
Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.
Feltétlenül szükséges sütik
A feltétlenül szükséges sütiket mindig engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.
Amennyiben ez a süti nem kerül engedélyezésre, akkor nem tudjuk elmenteni a kiválasztott beállításokat, ami azt eredményezi, hogy minden egyes látogatás alkalmával ismételten el kell végezni a sütik engedélyezésének műveletét.
Funkcionális sütik
Ez a webhely a Google Analytics-et használja anonim információk gyűjtésére, mint például az oldal látogatóinak száma és a legnépszerűbb oldalak.
A cookie engedélyezése lehetővé teszi, hogy javítsuk honlapunkat.
A feltétlenül szükséges sütiket mindenkor engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.
Kiegészítő sütik
Ez a weboldal a következő kiegészítő sütiket használja:
(Itt kell felsorolni azokat a sütiket, amelyeket még használunk a weboldalunkon.)
A feltétlenül szükséges sütiket mindenkor engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.